Lokomotywa elektryczna  EP09

Galeria fotograficzna EP09

 

Opis lokomotywy elektrycznej EP-09

   ( E ) trakcja elektryczna, ( P ) zastosowanie pasażerskie, lokomotywa czteroosiowa na prąd  stały  3 kV.
     Lokomotywy powstały we  Wrocławskim  Pafawagu, pierwsza w roku 1986 otrzymała       oznaczenie fabryczne 104E.  Zbudowano w sumie 47 sztuk ostatnie dwie lokomotywy EP09-046 i    EP09-047 weszły do służby w 1997 roku. Części do nich zostały sprowadzone z Czech, Słowacji, Rosji oraz wielu innych krajów. Zaprojektowana do prowadzenia pociągów pasażersko-ekspresowych z prędkością 160 km/h.
          EP09 posiada rozruch oporowy, wśród innych lokomotyw polskich wyróżnia się hamulcem elektrodynamicznym ( wykorzystuje pracę prądnicową silników elektrycznych na przekształcenie części energii kinetycznej poruszającego się pojazdu na energię elektryczną, która może być zwracana do sieci trakcyjnej albo wytracana na opornikach). Niektóre EP09 posiadają klimatyzację ( widoczny prostokątny wlot powietrza na czołach ) i odbieraki prądu połówkowe DSA 200 produkcji Stemmanna ( napięcie znamionowe 3000 V, prąd ciągły znamionowy 1000 A ). W lokomotywach EP09 zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań takich jak : układ prędkości zadanej, oparcie pudła za pośrednictwem wieszaków, zestawy kołowe z ułożyskowanym kołem zębatym, skośne cięgła przenoszące siłę pociągową, ergonomiczne pulpity.

 

  Podstawowe dane techniczne lokomotywy EP09

     -         producent Pafawag

-         ilość i moc silników 4 x 730 kW

-         typ silników trakcyjnych Lka740 ( Dolmel )

-         ilość wentylatorów oporników rozruchowych 2 szt.

-         moc ciągła 2 940 kW

-         moc maksymalna lokomotywy ( teoretyczna ) 5 100 kW

-         maksymalna siła pociągowa 215 kN

-         przeniesienie napędu sprzęgło 6-cięgłowe

-         przełożenie przekładni 73:38

-         zawieszenie pudła sprężyny ( Flexicoil )

-         nastawnik 31 pozycji ( 19 połączeń szeregowych, 12 połączeń równoległych ) 

-         masa służbowa 83,5 tony

-         średnica kół 1250 mm

-         nacisk osi na szynę 20T

-         prędkość konstrukcyjna 160 km/h

-         całkowita długość 16 740 mm

  Podstawowe dane techniczne silnika trakcyjnego Lk740

-         moc ciągła 735 kW( uzwojenie wzbudzenia połączone jest z uzwojeniem twornika w szereg, zapewnia to największy moment obrotowy w chwili ruszania)

-         prąd znamionowy 520 A

-         prędkość obrotowa maksymalna 1530 obr/min

-         masa silnika 4800 kg

-         chłodzenie silników trakcyjnych – poprzez przewietrzenie. Powietrze jest zasysane z zewnątrz ( poprzez żaluzje na bocznej ścianie lokomotywy ) pojazdu przez wentylator promieniowy umieszczony na wale silnika przetwornicy.

 

    Lokomotywy te używane są do prowadzenia pociągów spółki PKP Intercity. Lokomotywa elektryczna EP09 od 2005 roku przemalowywane są w czerwono- biało-niebieskie barwy właściciela PKP Cargo. W 2007 EP09 pojawiły się w nowym niebieskim malowaniu spółki PKP Intercity.

 

 Galeria fotograficzna EP09

 

Powrót.