Opis
lokomotywy elektrycznej EP-09
-
(
E ) trakcja elektryczna, ( P ) zastosowanie pasażerskie, lokomotywa
czteroosiowa na prąd stały 3 kV.
-
Lokomotywy powstały we Wrocławskim
Pafawagu, pierwsza w roku 1986 otrzymała
oznaczenie fabryczne
104E. Zbudowano w sumie 47
sztuk ostatnie dwie lokomotywy EP09-046 i EP09-047 weszły do służby w
1997 roku. Części do nich zostały sprowadzone z Czech, Słowacji, Rosji
oraz wielu innych krajów. Zaprojektowana do prowadzenia pociągów pasażersko-ekspresowych
z prędkością 160 km/h.
-
EP09 posiada rozruch oporowy, wśród innych lokomotyw polskich wyróżnia
się hamulcem elektrodynamicznym ( wykorzystuje pracę prądnicową silników
elektrycznych na przekształcenie części energii kinetycznej poruszającego
się pojazdu na energię elektryczną, która może być zwracana do sieci
trakcyjnej albo wytracana na opornikach). Niektóre EP09 posiadają
klimatyzację ( widoczny prostokątny wlot powietrza na czołach ) i
odbieraki prądu połówkowe DSA 200 produkcji Stemmanna ( napięcie
znamionowe 3000 V, prąd ciągły znamionowy 1000 A ). W lokomotywach EP09
zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań takich jak : układ prędkości
zadanej, oparcie pudła za pośrednictwem wieszaków, zestawy kołowe z ułożyskowanym
kołem zębatym, skośne cięgła przenoszące siłę pociągową,
ergonomiczne pulpity.
Podstawowe
dane techniczne lokomotywy EP09
-
producent Pafawag
-
ilość i moc silników 4 x
730 kW
-
typ silników trakcyjnych Lka740 ( Dolmel )
-
ilość wentylatorów oporników rozruchowych 2 szt.
-
moc ciągła 2 940 kW
-
moc maksymalna lokomotywy ( teoretyczna ) 5 100 kW
-
maksymalna siła pociągowa 215 kN
-
przeniesienie napędu sprzęgło 6-cięgłowe
-
przełożenie przekładni 73:38
-
zawieszenie pudła sprężyny ( Flexicoil )
-
nastawnik 31 pozycji ( 19 połączeń szeregowych, 12 połączeń równoległych
)
-
masa służbowa 83,5 tony
-
średnica kół 1250 mm
-
nacisk osi na szynę 20T
-
prędkość konstrukcyjna 160 km/h
-
całkowita długość 16 740 mm
Podstawowe
dane techniczne silnika trakcyjnego Lk740
-
moc ciągła 735 kW( uzwojenie wzbudzenia połączone jest z
uzwojeniem twornika w szereg, zapewnia to największy moment obrotowy w
chwili ruszania)
-
prąd znamionowy 520 A
-
prędkość obrotowa maksymalna 1530 obr/min
-
masa silnika 4800 kg
-
chłodzenie silników trakcyjnych – poprzez przewietrzenie.
Powietrze jest zasysane z zewnątrz ( poprzez żaluzje na bocznej ścianie
lokomotywy ) pojazdu przez wentylator promieniowy umieszczony na wale
silnika przetwornicy.
-
Lokomotywy te używane są do prowadzenia pociągów spółki PKP
Intercity. Lokomotywa
elektryczna EP09 od 2005 roku przemalowywane są w czerwono- biało-niebieskie
barwy właściciela PKP Cargo. W 2007 EP09 pojawiły się w nowym
niebieskim malowaniu spółki PKP Intercity.
Galeria
fotograficzna EP09
Powrót.
|