Lokomotywa elektryczna  EP08

Galeria fotograficzna EP08

 

Opis lokomotywy elektrycznej EP-08

   ( E ) trakcja elektryczna, ( P ) zastosowanie pasażerskie, lokomotywa czteroosiowa na prąd  stały  3 kV.
      EP08 – elektryczna lokomotywa pasażerska produkcji polskiej produkowana w latach 1972 – 76 w Pafawag we Wrocławiu, gdzie wyprodukowano 15 szt. Maksymalna prędkość 140km/h. Konstrukcja na podstawie serii lokomotyw EU06 i EU07. Celem produkcji było zwiększenie prędkości poprzez zmianę przełożenia przekładni z 79: 18 na 77:24 co teoretycznie  zwiększyło prędkość do 160 km/h . Zakładana prędkość nie została wprowadzona gdyż pojazd uzyskiwał złe właściwości biegowe. Zmianie uległy także silniki trakcyjne ( nowy typ EE541c z lepszą klasą izolacji ) oraz ułożyskowanie wału drążonego ( zamiast stosowanego w serii EU07 – ślizgowego). Lokomotywy o numerach seryjnych 002 do 005 miały zastosowane ułożyskowanie ślizgowe, które okazało się nieodpowiednie do założonej prędkości konstrukcyjnej. Lokomotywy te przemianowano na serię EU07 nadając numery od 241 do 244.
      EP08 są pierwszymi polskimi pojazdami przystosowanymi fabrycznie do prowadzenia pociągów z prędkością wyższą niż 125km/h.

 

Podstawowe dane techniczne EP08

-         producent Pafawag

-         moc i liczba silników 4 x 500 kW  ( EE541c)

-         prędkość konstrukcyjna 140km/h

-         masa służbowa 80 T

-         długość ze zderzakami 15940 mm

-         średnica kół 1250 mm

-         moc ciągła 2000 kW

-         nacisk osi na szynę 20 T

-         pozycje nastawnika jazdy 43

-         maksymalna siła pociągowa 250 kN

-         masa silnika trakcyjnego 4210 kg

 

 Galeria fotograficzna EP08

 

Powrót.